Promocja sklepu internetowego

15.09.2023

Dla sklepu internetowego promocja stanowi o „być” albo „nie być”. Bez fizycznego lokalu, gdzie sprzedawca wchodzi w interakcję z klientem, internetowe środki promocji są jedynym kanałem pozyskiwania nowych nabywców oraz budowania marki. Promocja sklepu internetowego jest zatem konieczna, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zwiększyć sprzedaż, rozpoznawalność marki, oraz budować pozytywny wizerunek i lojalność klienta. W jaki sposób przebiega promocja sklepu internetowego?>

Reklama sklepu w Internecie

nie jest zadaniem łatwym, jest to obszar silnej konkurencji pomiędzy firmami – w tym przypadku sklepami internetowymi. Nie wystarczy zastosowanie jednego, „cudownego” narzędzia do promowania sklepu. Nawet podobne witryny mogą stosować te same metody z różnymi rezultatami. Dlaczego? Zainteresowanie klienta oraz wysoki współczynnik konwersji (procentowa ilość osób, która podejmuje pożądane akcje) zależy od wielu czynników. Z tego powodu nie warto polegać tylko na jednej metodzie reklamowania, ale równolegle korzystać z kilku kanałów marketingowych.

Samodzielna promocja sklepu w Internecie i wynajęcie specjalistów od marketingu

Na szczęście obecnie nie brakuje skutecznych sposobów na promowanie swojego e-sklepu, co jednak automatycznie nie oznacza łatwości ich samodzielnego stosowania. Sporym problemem dla większości z nas (poza znajomością i sprawną obsługą takich narzędzi)  jest brak czasu, który trzeba poświęcić na samodzielne działania promocyjne i reklamowe.

Inna możliwość – to skorzystanie z usług wyspecjalizowanej agencji reklamowej. Takie rozwiązanie nie zawsze jednak oznacza sukces, a na pewno wiąże się ze znacznym zwiększeniem wydatków na promocję i reklamę. Sporym wyzwaniem jest też oszacowanie zakresu takich usług i relacji koszy-efekty. Bez zadowalającego prawdopodobieństwa skuteczności promocji sklepu w Internecie, byłoby to marnotrawstwo zasobów finansowych przedsiębiorstwa i starta czasu a może i utrata szansy wypromowania naszego sklepu.

Przedstawimy Państwu krótko kilka wybranych możliwości promowania swojego sklepu w sieci, do Waszej decyzji – co do sposobów i zakresu reklamy i promocji.

Reklama sklepu
Analiza reklamy sklepu internetowego przy wykorzystaniu narzędzia Google Analytics

Jak skutecznie wypromować sklep internetowy

Kluczową kwestią w przypadku każdej strony internetowej jest utrzymanie wysokiej lub poprawienie jej pozycji w wyszukiwarkach. Można przebić się przez ogromną konkurencję dzięki pozycjonowaniu sklepu internetowego, czyli SEO (search engine optimization). Stanie się on dobrze widoczny, co już samo w sobie stanowi skuteczną formę reklamy i pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów.

Można na przykład skupić się na pozycjonowaniu long tail, najlepiej na mało konkurencyjne frazy kluczowe. Long tail czyli tzw. „długi ogon”. W wyszukiwarkę wpisywane są wówczas rzadziej wyszukiwane i dłuższe frazy (powyżej trzech słów kluczowych), jednak wpisywane są one przez bardziej zdecydowanych użytkowników. Frazy mogą dotyczyć konkretnych produktów lub całych kategorii/grup asortymentowych. Przykładem frazy tego typu może być „stylowe tapety w kwiaty do salonu”. Istotną kwestią w przypadku pozycjonowania jest stosunkowo długi czas oczekiwania na jego efekty – kilka tygodni lub dłużej. Efekty te, pomimo że nie są gwarantowane, utrzymują się jednak zazwyczaj w długim okresie czasu i są w tym czasie bezpłatne – tzn. nie wymagają ciągłych, systematycznych wydatków.

Kampanie reklamowe Google

Prawie natychmiastowe efekty pozwalają natomiast uzyskać płatne kampanie Google Ads. Reklamy w Google dają mnóstwo możliwości, stanowią świetne wsparcie procesu pozycjonowania sklepu internetowego. Warto wykorzystać kampanie produktowe Google, czyli reklamy wzbogacone nie tylko o treść, ale też o miniaturkę produktu, cenę czy nawet nazwę sklepu.
Niestety reklama Google Ads ma także swoje wady, a mianowicie uzależnienie zasięgu działania od naszego budżetu oraz posunięć konkurencji, która ma dostęp do takich samych narzędzi, jak my. Google oferuje liczne sposoby na wyświetlanie naszych treści, dlatego poniżej zostaną opisane najważniejsze funkcje, z jakich możemy skorzystać przy tworzeniu kampanii naszego sklepu.

  • Reklama tekstowa sklepu – to prosta i skuteczna metoda, polegająca na wyświetlaniu naszej witryny na szczycie listy wyników wyszukiwania. Potencjalny klient zobaczy reklamowany sklep jako jedną z pierwszych propozycji, co naturalnie zwiększa szansę zainteresowania sprzedażą.
  • Sieć reklamowa Adwords – ten rodzaj marketingu skupia się na wyświetlaniu reklam na innych witrynach, co pomaga zwiększyć grupę docelową klientów i rozpoznawalność marki. Jednocześnie nie jest to najlepsze wyjście, jeżeli posiadamy ograniczony budżet, gdyż konkurencja w sieci reklamowej jest z reguły ostra.
  • Google Shopping – ten rodzaj reklam jest stworzony specjalnie z myślą o sklepach internetowych. Po wpisaniu przez użytkownika odpowiedniej frazy na ekranie pojawi się miniatura produktu, krótki opis oraz cena w sklepie. Takie rozwiązanie pomaga błyskawicznie przedstawić potencjalnemu klientowi ofertę wraz z ceną, która może zostać w mgnieniu oka porównana z konkurencją.
  • Remarketing – z pomocą tego narzędzia możemy nienachalnie przypomnieć klientowi o naszym produkcie. Jeżeli osoba oglądała na przykład buty konkretnego typu, algorytm zadba o to, aby przez pewien czas reklamy wyświetlały pokrewne produkty. Tym sposobem możemy wpasować się w gusta klientów, zyskując nową bazę odbiorców.

Reklama w mediach społecznościowych

Ogromny potencjał drzemie również w reklamie w mediach społecznościowych, z których korzystają miliony użytkowników, w tym potencjalni klienci. Sklep internetowy można promować za pomocą Facebooka, Google+, Instagrama, Pinteresta czy Twittera. Warto zainwestować także w artykuły sponsorowane, mailing i newsletter, porównywarki cenowe, czy marketing wirusowy.

Content marketing to sposób na jakościową reklamę

Content marketing zalicza się do najbardziej wymagających strategii digital marketingu, ale też i dających najwięcej korzyści. Dzięki promowaniu się poprzez publikowanie przydatnych materiałów w sieci możemy realizować wiele celów i promować naszą markę w elastyczny — a co najważniejsze skuteczny sposób. W dalszej części tekstu przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje, które musimy wiedzieć, chcąc promować się treściami w internecie oraz odpowiadamy, dlaczego content marketing staje się coraz ważniejszy i jakie korzyści daje.

Promocja sklepu internetowego
Promocja sklepu poprzez marketing treści

Czym jest content marketing?

Content marketing to tzw. marketing treści, czyli strategia marketingowa, która polega na promowaniu naszej marki i zdobywaniu klientów w internecie poprzez umieszczenie w sieci przydatnych oraz ciekawych materiałów. To właśnie treści mają przyciągać odbiorców, którzy z racji ich tematyki mogą zostać naszym klientami. Same treści publikowane w internecie powinny zainteresować czytelników tematem, a następnie skłonić ich, aby przeszli na stronę internetową sponsora danej treści. Zaznaczenie marki, która publikuje treść, jest kluczowe w tym sposobie promowania się. Marki dodające artykuły lub innego rodzaju content w internecie muszą odpowiednio go oznaczyć, aby użytkownik, zapoznając się z nim, wiedział kto go dodał. To właśnie połączenie ciekawej i przydatnej treści oraz oznaczenie jej logiem marki lub adresem internetowym sprawia, że użytkownicy decydują się w poszukiwaniu dalszych informacji zaciekawieni np. artykułem przejść na naszą stronę internetową.

Ta kategoria reklamowania nie wymaga nakładów finansowych (chyba że zatrudnimy specjalistę), jednakże jesteśmy zmuszeni wykazać się kreatywnością oraz zaangażowaniem. Kreowanie platformy w mediach społecznościowych wiąże się z regularnym udostępnianiem ciekawych treści, które pomogą w zbudowaniu społeczności wokół marki przy jednoczesnym zachęcaniu do zakupu. Content marketing wiąże się z umieszczaniem na stronie lub kanałach sklepu wartościowych artykułów, związanych z tematyką sklepu. Wysokiej jakości treści nie tylko budują dobre relacje z klientami, ale pozwalają dowiedzieć się nowych informacji w danej dziedzinie, co tworzy pozytywny obraz marki w oczach nabywców.

Celem content marketingu nie jest pozyskiwanie nowych klientów dla naszej marki, ale też i budowanie zasięgu marki, budowa pozytywnego wizerunku czy budowanie pasywnego sposobu pozyskiwania klientów poprzez regularne publikowanie treści w sieci, po których marka będzie odnajdywana przez długi czas.

Content marketing możemy wdrażać w różnych miejscach w sieci. Może to być nasza własna strona internetowa lub blog firmowy. Kolejnymi miejscami, gdzie możemy publikować treści, są social media, a także fora internetowe. Ogólnie content możemy dodawać wszędzie tam, gdzie znajdują się osoby zainteresowane daną tematyką. Treści mogą występować zarówno w podstawowej formie pisanej jak i w oryginalniejszych postaciach. Mogą to być zatem artykuły tematyczne, statystyki i raporty, posty czy tutoriale i poradniki. Do bardziej zaawansowanych i oryginalnych form contentu możemy zaliczyć zdjęcia oraz filmiki, a także zdjęcia 360 stopni i filmiki 360, które pozwalają rozglądać się po nagraniu/zdjęciu w trakcie jego przeglądania. Oryginalnymi formami contentu mogą być też wirtualny spacer, transmisja na żywo czy case study.

Dlaczego content staje się coraz ważniejszy?

Content staje się regularnie coraz ważniejszym elementem w promowaniu internetowym marek. Dzieje się tak ze względu na kilka czynników. Pierwszym jest regularnie podnosząca się świadomość odbiorców i klientów, którzy obecnie wymagają wręcz od marek dostarczenia im dodatkowej wiedzy, informacji czy dodatkowych treści odnośnie produktów i danej tematyki. Konsumenci chcą również w bardziej świadomy sposób wybierać produkty, a do tego potrzebują jakościowych informacji tematycznych.

Drugim powodem, dla którego content marketing będzie stawał się coraz ważniejszy jest fakt promowania contentu przez wyszukiwarkę w Google. Chcąc zatem pozycjonować naszą stronę internetową, musimy na niej obecnie publikować coraz więcej jakościowego contentu. Wyszukiwarka Google kładzie coraz większy nacisk na wysokojakościowe treści umieszczane na stronach www i promuje te, na których jest go więcej. Dzieje się tak ze względu na obniżanie istotności np. linkowania zewnętrznego, które choć nadal jest ważne, regularnie traci na priorytecie. Wybierając zatem do promowania się content marketing, będziemy mogli promować się zarówno zewnętrznie jak i w znaczący sposób podnosić pozycję naszej witryny internetowej w sieci.

Jakie korzyści daje reklamowanie się poprzez treści?
  1. Promowanie się poprzez treść w Internecie daje nam bardzo wiele korzyści. Pierwsza z nich jest budowanie pozytywnego wizerunku marki. Odbiorcy, odnajdując naszą firmę w sieci poprzez treść, będą już na samym wstępie pozytywnie do niej nastawienie, gdyż otrzymają od nas darmowe treści i content. W porównaniu z nachalnymi reklamami Display owymi, które często uniemożliwiają korzystanie komfortowy sposób ze strony internetowej, nasza reklama będzie odbierana wręcz bardzo dobrze. Potencjalni klienci, którzy są nastawieni pozytywnie do naszej marki, a także widzą w niej opiniotwórczą markę czy lokalnego lidera brązowego, będą dużo bardziej skłonni skorzystać z naszych usług, niż za ciągnięcie siłą bombardują cech ich reklam na strony www innych marek.
  2. Kolejną korzyścią content marketingu jest możliwość reklamowania się bardzo rozlegle. Dodając treści w różnych miejscach internetu, nie musimy pilnować, aby content był unikalny, tak jak ma to miejsce przy pozycjonowaniu strony internetowej. Oznacza to, że jeden stworzony ciekawy artykuł możemy opublikować w kilkudziesięciu lokalizacjach i wystarczy, abyśmy posiadali do niego prawa autorskie. Dzięki temu pisząc jeden artykuł, możemy dotrzeć do kilkuset lub nawet kilku tysięcy osób publikując go w kilku miejscach. Raz dodane treści w internecie pozostają też na bardzo długi czas i będą przynosiły pasywne korzyści. Wdrażając zatem content marketing możemy łatwo docierać do dużej grupy osób, a także czerpać korzyści z reklamy jeszcze na długo po zakończeniu obecnej kampanii reklamowej.
  3. Oprócz inwestowania w jakościową formę reklamy, która będzie przynosiła spore zyski przez długi czas, content marketing to również targetowanie naturalne reklamy internetowej. W porównaniu z systemami reklamowymi takimi jak Google Ads czy Facebook Ads nie musimy sami określać konkretnych parametrów odbiorców, analizować danych czy optymalizować kampanii reklamowej. Ułatwia to znacznie promowanie się w sieci, a publikując treści tematyczne, naturalną koleją rzeczy będą się interesowały nim jedynie te osoby, które mogą zostać naszymi klientami. Wpłynie to bardzo pozytywnie na skuteczność reklamy i efektywność, z jaką będziemy wydawali pieniądze na content marketing. Samo promowanie się poprzez marketing treści jest również bardzo elastyczne i tylko od nas zależy, w jakiej formie oraz ilości będziemy go publikowali.

Szczególnie przydatna może okazać się reklama w serwisach branżowych.